De geheime formule voor succes

mei 23rd, 20129:02 pm @

0


De geheime formule voor succes

Wat is het geheim van succes? Ik was onlangs te gast bij het Tiense bedrijf Carconnex op het Grijpenveld. Ik had daar een afspraak met de ceo Steven Lismont. Het is na het interview dat ik van hem afnam dat ik ging nadenken of het geheim van succes kon gezocht worden bij ondernemers. Of ondernemende mensen liever. Hij gaf me gewillig zijn recept mee, waarmee hij Carconnex en zijn andere bedrijf Cars on the Web heeft grootgemaakt. De ingrediënten zijn eenvoudig: omring jezelf met de juiste mensen, ken je eigen gebreken en zorg voor een goede geldschieter. Afwerken doe je met doorzettingsvermogen om je idee uit te werken. Ik vond het eigenlijk wel een mooie samenvatting van wat de sleutel tot zijn succes zou kunnen zijn.

Tijdens ons gesprek kwam er ook nog een ander ingrediënt naar boven dat misschien nog belangrijker is: vertrouwen. Vertrouwen in je klanten, je medewerkers, je leveranciers, zelfs vertrouwen in je concullega’s (niet echt concurrenten, maar ook geen collega’s). Maar, nog veel belangrijker dan vertrouwen hebben in anderen, is het vertrouwen wekken bij anderen. Ervoor zorgen dat jouw partners vertrouwen hebben in wat jij doet. Misschien is dat nog meer dan de eerder genoemde bestanddelen, hét geheime ingrediënt.

Maar Lismont redeneerde zoals een echte ondernemer. Hij heeft namelijk de sprong naar het ondernemerschap al genomen. In het hoofd van een ondernemer speelt die factor al lang niet meer mee. Nochtans is net die sprong in het diepe voor veel mensen wat hen weghoudt van het ondernemerschap. Je zou kunnen zeggen dat iemand met een ondernemende geest zo’n drempel niet vreest, maar ongeacht dat argument, maakt het deel uit van de formule voor succes.

Wij kijken altijd op naar mensen die het gemaakt hebben en ontleden hun succes in de hoop er iets te vinden dat één en ander kan verklaren. En tegelijk hopen we dat bij het kopiëren van dat patroon, een even groot succes ons opwacht. We kijken naar sportmensen, artiesten, ondernemers… bekend volk, zeg maar. Maar zelden levert die analyse ons iets op. Succes is dus ook erg afhankelijk van een goede dosis geluk. Waarom is Facebook succesvol, waarom is Google succesvol? Voor een groot deel hangt dat af van de kennis en kunde van de mensen die achter die bedrijven zitten. Maar bij minder succesvolle concurrenten zit er wellicht evenveel kennis en kunde. Wat onderscheidt hen? Misschien is dat wel gewoon ‘geluk’?

Hebben we de ultieme formule voor succes ondertussen gevonden? Even herhalen: omring je zelf met de juiste mensen, ken jezelf: je sterktes en vooral je zwaktes, zorg voor een geldbron, zorg dat mensen jou vertrouwen, hoop op een gezonde portie geluk en bovenal: durf! Durf een beslissing nemen die je anders niet zou nemen. Durf buiten de lijntjes te kleuren en buiten vaste conventies te bewegen. Waag het erop en reken er vooral op dat je met je kop tegen de muur zal lopen. Als je al deze ingrediënten kan samenbrengen, dan ben je al heel ver. Dat is, volgens mij, dé formule voor succes.

Maar je hoeft me niet te geloven. Daarom sluit ik nog af met een quote van Richard Branson, een bekende über-ondernemer: “To be successful, you have to be out there, you have to hit the ground running, and if you have a good team around you and more than a fair share of luck, you might make something happen. But you certainly can’t guarantee it just by following someone else’s formula.”

Column zoals verschenen in ‘Tienen Actueel’ op 24 mei 2012 – www.tienenactueel.be.

Op de foto: Steven Lismont (Carconnex) – copyright Karel Duerinckx